Sinclair ZX81 (1981)

Ο ZX81 έχει βάρος μερικών εκατοντάδων γραμμαρίων, βρίσκεται σε ένα φτηνό πλαστικό περίβλημα, ενώ διαθέτει ένα πληκτρολόγιο μεμβράνης σαν εκτυπωμένο αυτοκόλλητο. Οι εντολές της ZX BASIC (ενσωματωμένες στην ROM), εμφανίζονται με το πάτημα ενός μόνο πλήκτρου, όπως και αντίστοιχα σύμβολα που είναι απαραίτητα στη σύνταξη του προγράμματος. Πρόκειται για τον διάδοχο του ZX80, ο οποίος αποτέλεσε τον πρώτο οικιακό υπολογιστή με κόστος κάτω από 100 λίρες. O ΖΧ81 κόστιζε 69 λίρες, ενώ για την περαιτέρω μείωση της τιμής αγοράς, ο υπολογιστής ήταν διαθέσιμος και ως συναρμολογούμενο ΚΙΤ, με τιμή 49 λίρες. Ως οθόνη, μπορούσε να χρησιμοποιηθεί μια τηλεόραση (η οποία να συντονίζεται στη ζώνη UHF), ενώ μέσο αποθήκευσης αποτελούσε το κασετόφωνο.

 

 

Εικόνα του ZX81 (Συλλογή Π. Παπάζογλου)

 

Σχετικό βίντεο

 

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Κατασκευαστής:Sinclair
Έτος:1981
Χώρα:Μεγάλη Βρετανία
Ενδεικτική τιμή:69 λίρες (συναρμολογημένος)
Πωλήσεις:περισσότερο από 1 εκατομμύριο
Προγ/μός:Sinclair BASIC
CPU:8 bit Z 80Α / 3.25 MHz
Μνήμη RAM:1 Kbyte
Μέσο αποθήκευσης:Εξωτερικό κασετόφωνο
Απεικόνιση:Μονόχρωμη τηλεόραση UHF
Απ. κειμένου:24 γραμμές των 32 χαρακτήρων
Απ. γραφικών:64 × 48 pixels
Τροφοδοσία:9V DC
Βάρος:350 γραμμάρια
Προκάτοχος:ZX 80
διάδοχος:ZX Spectrum

 

Προγραμματισμός-Δοκιμή
Ο ZX81 έχει βάρος μερικών εκατοντάδων γραμμαρίων, βρίσκεται σε ένα φτηνό πλαστικό περίβλημα, ενώ διαθέτει ένα πληκτρολόγιο σαν εκτυπωμένο αυτοκόλλητο. Οι εντολές της ZX BASIC (ενσωματωμένες στην ROM), εμφανιζόντουσαν με το πάτημα ενός μόνο πλήκτρου. Έτσι, ένα ολόκληρο πρόγραμμα μπορούσε να αναπτυχθεί σχετικά γρήγορα. Θα δοκιμαστεί ένα μικρό πρόγραμμα που εμφανίζει στην οθόνη το σετ των χαρακτήρων του υπολογιστή. Το πρόγραμμα της δοκιμής, περιλαμβάνεται στο βιβλίο ZX81 BASIC PROGRAMMING (http://www.worldofspectrum.org /ZX81BasicProgramming/). Για τεχνικούς και πρακτικούς λόγους, το πρόγραμμα θα αναπτυχθεί σε έναν emulator από το internet (το περιβάλλον του ΖΧ81 στον υπολογιστή). Θα χρησιμοποιηθεί ο emulator από τη διεύθυνση https://www.aptanet.org/ eightyone/. Με την εκκίνηση του emulator, εμφανίζονται οι κλασικές «ρυτίδες» της οθόνης, όπως ακριβώς εμφανίζονταν στις αντίστοιχες τηλεοράσεις. Τώρα, ο κέρσορας στο κάτω μέρος στην οθόνη προτρέπει για την εισαγωγή εντολών. Το πρόγραμμα είναι το εξής:

10 LET A=0
20 PRINT CHR$ A;
30 LET A=A+1
40 IF A<256 THEN GOTO 20


Η μεταβλητή Α θα παίρνει τις τιμές 0 έως 256. Όταν γίνει 256, η συνθήκη στη γραμμή 40 θα είναι ψευδής και επομένως η ροή εκτέλεσης δεν θα πάει πίσω στη γραμμή 20, αλλά θα συνεχίσει παρακάτω με αποτέλεσμα τον τερματισμό του προγράμματος. Η γραμμή 20 εμφανίζει στην οθόνη τον χαρακτήρα ή τη λέξη (token) που αντιστοιχεί στον αριθμό (κώδικα) που φιλοξενείται στη μεταβλητή Α.


Εισαγωγή προγράμματος

 


Αποτέλεσμα στην οθόνη